Omschrijving
De wet op de patiëntenrechten (22 augustus 2002) regelt de basisrechten van elke patiënt die gezondheidszorg ontvangt. Het gaat om de volgende rechten:
Recht op kwaliteitsvolle gezondheidszorg
- iedereen heeft recht op een kwaliteitsvolle gezondheidszorg met respect voor de menselijke waardigheid en ongeacht het inkomen, de nationaliteit en de persoonlijke overtuiging
- er mag geen onderscheid gemaakt worden op basis van culturele, morele, filosofische of religieuze overtuigingen
Recht op vrije keuze van zorgverstrekker
- iedereen is vrij in de keuze van zorgverstrekker en kan ook vrij van zorgverstrekker veranderen
- er zijn een aantal wettelijke beperkingen: de arbeidsgeneesheer en controlegeneesheer kan u bijvoorbeeld niet vrij kiezen
Recht om informatie te ontvangen
- iedereen heeft het recht om alle informatie te ontvangen die nodig is om zijn gezondheidstoestand in te schatten
- de informatie moet duidelijk geformuleerd worden op maat van de patiënt
- de patiënt kan zich laten bijstaan door een vertrouwenspersoon
- de zorgverstrekker kan maar heel uitzonderlijk beslissen om enkel bepaalde informatie niet aan de patiënt door te geven (therapeutische uitzondering)
Recht op toestemming
- de patiënt moet uitdrukkelijk toestemmen met de behandeling, mondeling of door gedrag
- de zorgverstrekker moet alle nodige informatie over de behandeling geven voor de patiënt instemt: over de aard van de ingreep, de duur, de nevenwerkingen, de risico's, de nazorg, de financiële gevolgen...
Recht op een patiëntendossier
- elke patiënt heeft recht op een persoonlijk patiëntendossier met alle medische informatie
- de zorgverstrekker moet het dossier zorgvuldig aanvullen en bewaren
- de patiënt mag het patiëntendossier inkijken, een afschrift ervan vragen of vragen om aan het dossier bepaalde documenten toe te voegen
Recht op respect voor zijn intimiteit
- elke patiënt heeft recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer: enkel de zorgverstrekkers die nodig zijn voor het onderzoek of de behandeling mogen bij de behandeling aanwezig zijn
- de informatie over de gezondheid van de patiënt mag niet zomaar aan anderen meegedeeld worden
Recht om klacht neer te leggen bij een ombudsdienst
Als u vindt dat uw patiëntenrechten niet gerespecteerd zijn, kunt u een klacht neerleggen bij de bevoegde ombudsdienst:
- elk ziekenhuis heeft een eigen ombudsdienst (lokale ombudsdiensten)
- er is een federale ombudsdienst 'Rechten van de patiënt' voor andere zorgverstrekkers
- elke patiënt heeft steeds ook het recht om onmiddellijk een klacht bij het gerecht in te dienen
U kan meer informatie vinden op de website van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Voorwaarden
- voor elke persoon die gezondheidszorg ontvangt
- toe te passen door alle zorgverstrekkers: artsen, apothekers, verplegers, kinesisten, tandartsen...
Bijkomende informatie
Raadpleeg de brochure van de patiëntenrechten (pdf)
Contacteer
Laatste update fiche: 19/07/2019.