Energielevering - Bemiddeling Lokale Adviescommissie bij afsluiting (Lokale adviescommissies (LAC), Energie, Nutsvoorzieningen, Elektriciteit, Gas) - Rechtenverkenner
Naar inhoud [ Uw postcode: Federaal niveau ]
Rechtenverkenner Uw postcode invoeren Druk deze pagina af
 

Energielevering - Bemiddeling Lokale Adviescommissie bij afsluiting

Een fout gevonden?
Klik hier en laat het
ons weten



Omschrijving

Iedereen heeft recht op een minimumlevering aan elektriciteit, gas en water voor huishoudelijk gebruik. Als u de verbruiksfacturen van uw energieleverancier niet betaalt, kan de energieleverancier uw contract wel opzeggen.

Vindt u geen nieuwe leverancier, dan komt u automatisch terecht bij de netbeheerder van uw gemeente die dan optreedt als sociale leverancier. Betaalt u ook hier de facturen niet, dan zal de sociale leverancier een budgetmeter plaatsen die u vooraf moet opladen.

Wanneer de budgetmeter voor elektriciteit leeg is, schakelt die automatisch over op de minimumlevering van 10 ampère. Als de netbeheerder ook deze minimumlevering wil stopzetten, moet hij hiervoor toestemming krijgen van de Lokale Adviescommissie (LAC) van uw gemeente.

Voorwaarden

De netbeheerder moet meestal toestemming vragen aan de Lokale Adviescommissie om u af te sluiten van elektriciteit. Hij mag de elektriciteit enkel afsluiten zonder advies te vragen in de volgende gevallen:

  • als de woning niet bewoond is
  • als u fraude heeft gepleegd en de situatie niet wilt rechtzetten
  • als de toestand onveilig is
  • als u verhuisd bent en uw verhuis niet goed geregeld hebt

Aanvragen


Waar?

Lokale Adviescommissie (LAC).

In het OCMW van elke gemeente is er een LAC, samengesteld uit vertegenwoordigers van het OCMW en van de netbeheerder en eventueel uw schuldbemiddelaar.

Hoe?

1. Brief naar de LAC

De netbeheerder of waterleverancier stuurt een brief naar de Lokale Adviescommissie (LAC) met het verzoek om de verbruiker te mogen afsluiten. Ook de verbruiker kan naar de LAC een brief sturen met een verzoek tot heraansluiting als de reden voor de afsluiting niet langer geldt en de netbeheerder of waterleverancier een heraansluiting toch heeft geweigerd. De LAC neemt dan contact op met de netbeheerder of waterleverancier.

2. Sociaal onderzoek

Het OCMW neemt contact op met de verbruiker. Als het probleem nog opgelost raakt vóór de LAC-vergadering, dan moet de verbruiker niet naar de vergadering komen.

3. Uitnodiging

De LAC stuurt de verbruiker een brief met een uitnodiging om naar de LAC-vergadering te komen. De verbruiker mag zich op de vergadering laten bijstaan of vertegenwoordigen door iemand anders (familielid, raadsman, buurtwerker of andere vertrouwenspersoon).

4. LAC-vergadering

Op de LAC-vergadering wordt de situatie besproken. De verbruiker heeft het recht om gehoord te worden op de vergadering. Op de vergadering nemen de leden van de LAC een beslissing. Alle leden moeten het eens zijn over de beslissing. Zolang er geen unanieme beslissing is, mag de netbeheerder of waterleverancier niet afsluiten. Vaak geldt de beslissing alleen onder bepaalde voorwaarden. Er zijn vier beslissingen mogelijk.

- De netbeheerder of waterleverancier mag de verbruiker niet afsluiten.

- De netbeheerder of waterleverancier mag de verbruiker afsluiten.

De netbeheerder mag de elektriciteit of het aardgas echter niet afsluiten in de winterperiode, die normaal loopt van 1 december tot 1 maart.

- De netbeheerder of waterleverancier moet de verbruiker heraansluiten.

- De netbeheerder of waterleverancier moet de verbruiker niet heraansluiten.

Bijkomende informatie

De contactgegevens van uw netbeheerder vindt u terug op de op de website van de VREG.

Organisatie Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG)
Adres Graaf de Ferrarisgebouw
Koning Albert II-laan 20 bus 19
1000 Brussel
Tel02 553 13 53
Fax02 553 13 50
Website VREG - website
E-mail info@vreg.be
Openingsuren

Contacteer het OCMW van uw gemeente



Raadpleeg ook de volgende rechten:

Laatste update fiche: 17/08/2020.